Održana Naučna tribina: Obrazovanje inženjerskog kadra u Crnoj Gori
12.12.2013

U organizaciji Akademije inženjerskih nauka Crne Gore i Inženjerske komore Crne Gore u srijedu, 12. decembra, 2013. godine , realizovana je Naučna tribina pod nazivom „Obrazovanje inženjerskog kadra u Crnoj Gori“. Tribina je bila povod da se okupe renomirane ličnosti iz oblasti nauke i inženjerstva i razmijene mišljenja i stavovi u pogledu aktuelnih pitanja sa kojima se suočavaju visoko-obrazovne ustanove. Zahtjevi tržišta, prilagođavanje obrazovanja savremenim tehničko-tehnološkim procesima i potrebama, uloga inženjerskog kadra u održivom razvoju, bile su samo neke od tema koje su adresirane na Tribini. 

 

 

Ministar održivog razvoja i turizma, gospodin Branimir Gvozdenović, podvukao je da je inženjerski kadar od vitalnog značaja za obezbjeđivanje konkurentnosti naše    privrede. U ovom, kako je rekao, prelaznom periodu, realizacija svih značajnijih projekata kao i prethodno licenciranje inženjera treba kanalisati kroz institucije sistema, počevši od nadležnog Ministarstva do Inženjerske komore Crne Gore, ali istovremeno intenzivno raditi na preuzimanju principa razvijenih svjetskih ekonomija i jačanju konkurentnosti. Istakao da je projekat uvođena EUROCODE-va u crnogorsku inženjersku praksu prepoznat i od strane Evropske komisije, te da u ovim naporima očekuje i snažniju podršku Univerziteta, Komore i ostalih posredno uključenih aktera. Obrazovanje i stručno usavršavanje obezbjeđuje kapacitet ljudskih resursa - glavnog faktora održivog razvoja i napretka Crne Gore, rekao je. U tom kontekstu, podvukao značaj aktuelnih programa permanentnog usavršavanja inženjera, koji se sprovode u razvijenim evropskim zemljama. U realizaciji ovih aktivnosti Ministarstvo će biti siguran partner i pružiti neophodne napore u cilju formiranja sistema koji će osigurati naše mjesto u konkurentnoj globalnoj i regionalnoj mreži, zaključio je ministar Gvozdenović. 

 

Dr Momir Đurović, predsjednik Crnogorske akademije nauka i umjetnosti je u svom referatu podsjetio na određene prednosti starog obrazovnog sistema koji je bio u tijesnoj vezi sa sektorom industrije. Promijenjene društveno-ekonomske okolnosti posredno utiču i na sistem edukacije, koji za posljedicu ima fabrikovanje kadra koji teško dolazi do zaposlenja. Inovativnost, umjesto reproduktvinosti, to je ono što nosi razvoj.  Đurović je učinio kratak osvrt na svjetske trendove obrazovanja koje je: otvoreno, globalno, društveno, personalizovano i doživotno. Prepoznao je da u narednom periodu, u cilju pospješivanja kvaliteta obrazovanja u Crnoj Gori, treba raditi na harmonizaciji programa sa američkim i evropskim univerzitetima, dovesti strana akreditaciona tijela na crnogorske univerzitete, te pripremati studente za brze tehnološke promjene.

 

Rektor Univerziteta Crne Gore, Dr Predrag Miranović podsjetio je na inicijalnu zamisao sprovođenja Bolonjske deklaracije prema kojoj crnogorski sistem visokog obrazovanja treba da postane dio jedinstvenog evropskog tržišta obrazovanja. Mi igramo po pravilima istim kao i evropski univerziteti kako bismo ostali atraktivni za naše studente jer, onoga trenutka kada naši najbolji srednjoškolci ne budu upisivali crnogorske univerzitete, onda smo izgubili bitku, na kraju je sugerisao on. Poručio je da sadašnji sistem treba reformisati u pravcu osposobljavanja studenata za rad, a ne za učenje, što je sada slučaj.

 

Rektor Univerziteta Mediteran Dr Slobodan Backović govorio je o izazovima visokog obrazovanja u Crnoj Gori kritikujući nepostojanje odgovarajućih politika finansiranja, upisnina i na kraju kvalitetnog sistema visokog školstva. Pozvao  je i na definisanje adekvatnih politika stipendiranja i kreditiranja studenata sa lošijim socijalnim statusom, te dio svog izlaganja posvetio potrebi obezbjeđivanja jednakog pravnog statusa privatnih sa državnim univerzitetom, u legislativi domaće zemlje. Na toj liniji, Rektor Univerziteta Donja Gorica dr Veselin Vukotić govorio je o metodama obrazovanja koje se primjenjuju na ovoj Ustanovi. Student ne treba da bude potrošač, već proizvod sa kojim se izlazi na tržište. Ako ga tržište ne prihvati to je istovremeno dokaz našeg lošeg rada, Vukotić je konstatovao.

 

Predsjednik Akademije inženjerskih nauka Crne Gore, Prof. emeritus dr Arsenije Vujović pozvao je da se preduzmu hitne i pozitivne promjene u cilju daljeg poboljšanja u oslabljenoj naučnoj aktivnosti, istraživačkom radu i primijenjenim istraživanjima u Crnoj Gori, što po prirodi stvari uzrokuje negativne posljedice za privredni i ukupni razvoj naše države. Između ostalih mjera, predložio da se poveća učešće univerzitetskih jedinica u privrednim aktivnostima, da se osnaže postojeće univerzitetske katedre, te da se uvedu samostalne univerzitetske jedinice sa statusom pravih sujekata.

 

Prof. dr Radenko Pejović predložio je da se budući sistem obrazovanja za inženjere reformiše tako da osnovne studije traju četiri godine, dok bi magistarske i doktorske trajale po dvije godine.

 

Ispred Inženjerske komore Crne Gore Prof. dr Branislav Glavatović, istakao da je potrebno definisati smjernice daljeg industrijskog i privrednog razvoja koji će kanalisati i obrazovanje inženjerskog kadra. U okviru Inženjerske komore Crne Gore treba raditi na podizanju kvaliteta strčnog ispita i daljoj doedukaciji članstva. Aktivnim učešćem u svjetskim, evropskim i regionalnim organizacijama Komora teži da vrhunske projektantske prakse ugradi u crnogorske standarde, podvukao je Glavatović.

 

Na osnovu iznesenih stavova sa skupa Akademija inženjerskih nauka Crne Gore i Inženjerske komore Crne Gore pripremiće se prijedlozi i preporuke na koji način poboljšati obrazovanje inženjerskog kadra što će, očekivanja su, dovesti do ukupnog razvoja zemlje.

 

 

 

© Inženjerska Komora Crne Gore 2021